Som en av tre ambassadörer för refo så kompletterade jag Almedalsgarderoben med två stycken skjortor signerade Lisa Jacobsson. Jag har varit en supporter av refo sedan i vintras och är själv samhällsentreprenör med ett brinnande intresse för hållbarhet så det passade mig väldigt bra.
Jag bestämde mig för att torsdagen och fredagen skulle bli refo-dagar.
På torsdagen var vädret lite sämre, och det regnade faktiskt några droppar. Då blev den långärmade skjortan perfekt. Dagen började med ett seminarium arrangerat av Fryshuset och Europakommissionen med ämnet Vad krävs för att lösa Europas största utmaning – ungdomsarbetslösheten?
Riktigt intressant så klart. Johan Trouvé, VD på Västsvenska Handelskammaren vad moderator och han inledde med att fråga panelen vilket deras första jobb var. Visade sig att alla utom en hade sommarjobb i tidiga tonåren och att de flesta hade jobbat inom service och handel. Inte speciellt förvånande. Arbetslivserfarenhet är otroligt viktigt för att komma in på arbetsmarknaden och att tidigt skaffa sig meriter och kontakter är jätte viktigt.
En bra och intressant diskussion mynnade ut i att både Tobias Baudin, vice ordf. LO och Elisabeth Svantesson, ordf. Arbetsmarknadsutskottet (M) enades om att kommuner bör införa sommarjobbsgaranti i alla fall under en sommar som tonåring. Summariskt så kan man säga att en hel del bra exempel på traineeprogram och utbildning diskuterades. Många bra lösningar och exemplet som Patricia Kempff på Swedbank berättade om där banken, tillsammans med sitt nätverk av företagskunder, ordnar traineeplatser är riktigt bra. Hälften av traineerna hos Swedbank har också fått jobb där. Fryshuset är också ett utmärkt exempel på en verksamhet som funkar. Tyvärr tycker jag att de fick för lite plats i diskussionen. Något som verkligen saknades var en diskussion om hur tjänsteinnovationer och sociala innovationer kan spela en viktig roll för utvecklingen av arbetsmarknaden. Fryshuset är en av fåtalet verksamheter som fått möjlighet att utvecklas under en lång tid och det känns som att först nu börjar omvärlden bli redo att se den riktigt stora potentialen. Så satsningar på att fler verksamheter av den typen utvecklas det borde både företagen och politikerna vara intresserade av.
Fick jag någon uppmärksamhet för klädvalet då? Näe, tyvärr var det inte många som vågade fråga vad det var för märke jag hade på skjortkragen. Det dåliga vädret gjorde också att både kavaj och jacka var nödvändigt vilket gjorde att jag inte riktigt kunde visa upp den snygga skjortan. Desto bättre gick det på fredagen.
Det finns för många historier att berätta för Almedalen så jag nöjer mig med att berätta om några höjdpunkter från fredagen.
Spontan “tweetup” med några intressanta människor på fredagsmorgonen
Vi var några stycken aktiva twittrare som bestämde oss för att få till en fysisk träff på fredags morgonen. Vi hade inte lyckats träffas under veckan men nu strålade vi samman på ett café. Ett snabbt möte där refo blev det naturliga samtalsämnet. Nina Wahlin tog chansen att ta en bild tillsammans med mig och den ursnygga bowlingskjortan. Efter en stor dos av inspiration och tankar kring sociala innovationer spriddes vi åter ut i Almedalen.
Visst gillar Petter Stordalen refo
På eftermiddagen var det dags för Petter Stordalens efterlängtade samtal om innanförskap. Tyvärr dokumenterades inte detta, jag hade önskat att fler hade fått se och höra hans tankar om företagens och konsumenternas ansvar. Efter seminariet så tog jag chansen att få en snabb pratstund med Petter och jag berättade om refo, om Havskampen som jag jobbar med och om Ung Cancer. Självklart gillade han detta och jag ombads att ta kontakt med hans assistent för att boka en uppföljning. Även Annie Lööf fanns med i samtalet och jag fick ett snabbt snack med henne. Hon blev jätteglad av att höra att hennes remakade klänning kommer säljas till förmån för Ung Cancer. Vem vet, hon kanske dyker upp i en av hamnarna i Havskampen.
IT-mingel med mersmak
En av de sista aktiviteterna för dagen var IT-mingel på Gotlands Museum. Massor av skönt folk i IT-branschen. Där träffade jag Nalle, en pensionerad affärsutvecklare som gillade refo. Han jobbar nu bland annat med ett företag som levererar spännande tjänster till webbhandlare inom klädbranschen. Vi kom överens om att koppla ihop refo med detta företag. Två häftiga innovationer som man kan koppla ihop och skapa något riktigt innovativt. Jag hoppas matchmakingen skall funka.
Vad blev då resultatet?
Jag kan konstatera att det är svårt att sticka ut i Almedalen. Du bombarderas med budskap och alla vill helst prata om det som är deras avsikt med att vara där. Men bakom fasaden av rosémingel och ryggdunkningar så händer det mycket spännande och det görs mycket nytta. Nästa år hoppas jag att refo kan vara på plats och ta med sig hela verksamheten till Visby. Att vara ensam ambassadör räcker inte till under Almedalsveckan för att skapa uppmärksamhet.
Vi ses snart i Havskampen – och nästa år då ses vi även i Visby.
Fridens liljor,
Jonas Almeling
Twitter:@almeling
LinkedIn: http://se.linkedin.com/in/almeling
Facebook: http://www.facebook.com/almeling
Lämna ett svar