Vad är refo – historien

[av_one_full first]
[av_heading heading=’Vad är refo?’ tag=’h1′ style=’blockquote modern-quote modern-centered’ size=” subheading_active=’subheading_below’ subheading_size=’15’ padding=’10’ color=” custom_font=”]
Vår historia
[/av_heading]
[/av_one_full]

[av_one_third first]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Vision
Har du också för trångt i garderoben?
Refo är ett projekt som började med att några ungdomar från IQ i Järva, Stockholm, identifierade problemet med att många har för mycket kläder i garderoben som de aldrig använder. Det är miljöförstöring att inte använda dem, det tar upp mycket plats i garderoberna och kläderna borde finnas tillgängliga för någon annan. Samtidigt saknas det arbetsplatser för ungdomar och personer i utanförskap. I ett möte i september 2012 möttes ungdomar och entreprenörer för att se vilka idéer som hade potential för att tas till marknaden.

Refo var från början en idé om en pantautomat för kläder och har nu vidareutvecklats till att bli en social innovation. Dvs samtidigt som man gör en bra sak för individer och samhälle så tjänar man pengar på det. Refo är förkortningen av ReFocus, ett namn som vi tyckte var bra för att beskriva projektet. Vi vill fokusera på att återvinna kläder samtidigt som vi skapar möjligheter till utbildning, praktik och nätverk för personer i utanförskap. Det utanförskapet kan bestå av många olika saker, nyanländ, ung, rehab efter sjukdom eller att bo i områden som jobbar med sin integration.
[/av_textblock]
[/av_one_third]

[av_one_third]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Så gick det till
Det var en gång……
Två entreprenörer som funderade var på sin kant på det kan komma sig att det fortfarande finns barn som inte kan gå i skolan för dom inte har kläder i det rika landet Sverige och att det några gator bort finns barn som redan när dom är tio år får den senaste mobiltelefonen. I en värld som bara ligger en knapptryckning bort från varandra. Alla har drömmar och idéer som det är viktigt att hitta och hjälpa att förverkliga.

Samtidigt hade en kille en idé om en pantomat för kläder. I september möttes dom och nu har pantomaten blivit en social innovation och ett projekt där vi alla jobbar tillsammans för att förverkliga vår dröm. Att kunna ge kläder som är oanvända i garderoben ett nytt liv och samtidigt ge personer möjligheten att vara mer anställningsbar. Det gör vi genom att utbilda, ge praktikmöjlighet och tillgång till vårt stora nätverk.

Läs om hur Anders Lindh, Mongaras vd beskriver varför Mongara tycker att projektet är viktigt: http://anderslindh.wordpress.com/2013/01/17/det-borjade-med-en-automat/
[/av_textblock]
[/av_one_third]

[av_one_third]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Metod
Inom refo så har vi tagit fram en arbetsmetod som både ska leda till att målet för projektet uppfylls och att vi som entreprenörer bidrar till att tillsammans ska lära varandra saker som behövs i arbetslivet.

Vi entreprenörer lär oss mer om hur våra framtida kundgrupper tänker, agerar och vilka sociala medier som används och hur. Vi jobbar med att göra alla mer anställningsbara, tex vet den som har varit med oss hur man jobbar i ett projekt, vad som krävs när man tillhör arbetslivet och vilka saker som betyder något när man är anställd. Och hur man tar sig från en idé till en verksamhet. Dvs en social innovation blir ett socialt entreprenörskap där alla lär sig mer.
[/av_textblock]
[/av_one_third]

[av_one_full first]
[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′]
[/av_one_full]

[av_three_fifth first]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
En kort film om hur allt började:
[/av_textblock]

[/av_three_fifth][av_one_half first]
[av_video src=’https://www.youtube.com/watch?v=3W85hZ2jbzs’ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]
[/av_one_half]